torsdag 8. mai 2014

Marius babydress...

...eller Marius hel dress som det står i oppskrifta.



Jeg har strikket en Marius hel dress fra den velkjente Marius strikkeboka.
Jeg var så heldig å få denne boka i julegave og her er det mange fine Marius- oppskrifter,
 hele 45 oppskrifter!


Jeg har brukt Sandnes garn, merinoull og pinner nr.3 og 
synes garnet er så godt å strikke av!


Åpningen foran ble klippet opp og jeg prøvde heklemetoden i stede for å sy kantene på maskin. Synes det ble veldig fint med heklemetoden. Du kan se en mer detaljert framgangsmåte hos Monstermønster her


Åpningen til armene ble merket opp og sydd på maskin. Synes det ble litt klumpete, men nå har jeg liten erfaring med montering, så det har vel noe med det å gjøre kanskje...? :-)
Øvelse gjør mester heter det jo så fint...

Hvordan skal man fotografere en hel babydress 
uten å ha tilgjengelig en søt liten baby å kle den på
- eller en liten barne-kleshenger å henge den på? :-)


Den ble hengt over en bastkurv...


den ble hengt opp ned på en stolrygg...


den ble pakket sammen helt usystematisk...


...og den ble brettet pent sammen!



Om du har lyst til å kjøpe boka "Marius strikkebok" med mange fine oppskrifter til både barn, voksne, ting og dyr (!!)  kan du for eksempel bestille den her

Nå skal jeg snart ile avgårde til styremøte i Husflidslaget...

Takk for at du tok deg tid til å komme innom meg! :-)

14 kommentarer:

  1. Så fin! Og utrolig fin fargekombinasjon!

    SvarSlett
  2. For ei flink handarbeidsdame du er !!
    Dressen er nydeleg, og så fint forseggjort.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Nydelig, denne kommer til å bli mye brukt!
    Likte veldig godt fargevalget ditt :)
    Kos deg på styremøte.
    Klem

    SvarSlett
  4. Så fin Marius-dress du har strikket! Det merinogarnet må jeg prøve, det ser flott ut. Vakkert montert og fine farger:)

    SvarSlett
  5. Så enig med deg. Absolutt best med baby inni, men det kommer nok. Lekker ble den, rett og slett! Kanskje jeg også skulle strikke en slik? Akkurat nå går det i pulsvarmere.

    God kveld fra Ingunn

    SvarSlett
  6. Så fin mariusdressen ble! Jeg har ennå ikke prøvd heklemetoden når et klesplagg skal klippes opp,
    men det skal garantert testes ut. Jeg synes du har vært utrolig oppfinnsom under fotograferinga av dressen.
    Vi har virkelig fått sett babydressen fra alle vinkler :-)
    Her i huset går det litt tregt med strikkinga. Skuldrene mine sier at det kan være på tide med en liten pause i strikkinga...
    Ønsker deg en fortsatt fin vårdag.

    SvarSlett
  7. Nydeleg dress i flotte fargar :)

    SvarSlett
  8. Hvor er den fin, og det er en dejlig farvekombination! Du er dygtig. Jeg er ikke god til at strikke, fordi jeg havde en håndarbejdslærerinde, der altid skældte ud - jeg tabte modet :-)

    SvarSlett
  9. Denne var flott, og sååå flink du er til å monter, skikkelig lekker var det. det nye familiemedlemmet kommer ikke til å mangle noe ser jeg, blir heller noe til overs til nestemann. ha en fin helg.

    SvarSlett
  10. Så flott den ble!! Fine, samstemte farger.
    Ja den monteringa er noe hærk det skal være sikkert og visst.
    Ønsker deg ei flott maihelg:)

    SvarSlett
  11. Så søt mariusdress! Disse fargene er nydelig sammen!

    SvarSlett
  12. Det var en flott dress! Har aldri sett denne dressen strikket før, bare i boka. Det ble veldig fint i disse fargene!
    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  13. Skjønn!Den ble utrolig fin :) Garnet så utrolig godt ut, maskene ble utrolig jevne og fine.

    SvarSlett