onsdag 20. august 2014

Ut på tur; Ráisduottarháldi og Gorsabrua

Sist søndag tok vi turen til Halti
(Ráisduottarháldi)


Her på tur opp med utsikt over Guolasjávri (Gullasvannet)
Halti er Nordreisa´s høyeste fjelltopp med sine 1361 m.o.h.
Vi kjørte til nabokommunen Kåfjord og startet fra Kåfjorddalen.



Halti har krevende terreng med mye stor stein og ur.
Greit å gå i tørt vær. 

Steiner er i grunnen interessant. 
Mange fine steiner med mønster som gir assosiasjoner...
Denne for eksempel...


En lidenskapelig heklerske / strikkerske
ser selvfølgelig for seg et sikksakk-mønstret heklet teppe... 
eller kanskje en missoni-mønstret pute...ikke sant?


En fin dag. 
Høydepunktene nytes selvfølgelig med brunostskive og kaffe til!







Bak varden til venstre i bildet skimter du Finlands høyeste fjell, som også heter Halti :-)
Snø og is på varden. 
Vi fikk faktisk litt lett puddersnø på vei opp den siste strekningen før toppen.


Isbelagt tau...rene kunstverket!



Da vi var kommet ned fra fjellet dro vi innom Gorsabrua i Kåfjorddalen. 
Hengebrua ble bygd i 2011. Den går over et fossejuv i Sabetjohk.







Sabetjohk (sjekk linken!) er et av de dypeste juvene i Nord-Europa (153 meter dypt under brua)



Litt "svimmel" av å kikke ned...
her velger mange å hoppe strikk (hjelp!)



Spennende fossefall


Flott skue!



Kåfjorddalen er vakker.

Takk for at du ble med på turen!
Fortsatt god uke! :-)

12 kommentarer:

  1. Wow, for en mektig natur.
    Det juvet var jammen dypt og ikke skjønner jeg hvordan folk tørr å hoppe i strikk her. Eller i det hele tatt for den saks skyld :)
    En fin uke videre til deg.

    SvarSlett
  2. Det er svimlende smukke billeder - wow! Tak fordi du tog os med på tur, Britt!
    En fin uge til dig.

    SvarSlett
  3. Fantastisk, så flotte bilder og en fin tur. Takk for at jeg fikk være med fra sofaen

    SvarSlett
  4. Så flott tur dere har vært på! Nydelige bilder. Har en plan om å komme meg til Gorsabrua, en gang��

    SvarSlett
  5. Mektig natur! Så spennende for meg at du tar meg med til "dine" fjell. Jeg har vært til fjells etter molter i dag. Det var litt seint, og ikke fant vi så mye heller, men det gjør ingen ting. Jeg har massevis som har overvintra i fryseren. Men fjellturen ble bra, og regnet holdt seg unna. Svigerinne Kirsten og jeg har hatt en årviss moltetur siden 80-tallet. Det er viktig med tradisjoner.

    Klem fra Ingunn som gleder seg over fine bilder fra nord.

    SvarSlett
  6. Ahhh fine tur - takk for bildene - jeg liker veldig å se!!! Deilig naturen.
    Og storfin brunost... mh mh,,, ferie mimre for meg!
    Hilsen til deg Britt og klem fra Viola

    SvarSlett
  7. Wow for en stein med mønster!
    Wow for et kunstverk med tauet!
    Wow for en flott natur du har vært i og tatt bilder fra!

    Nyt uka videre!

    Klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
  8. Enda en flott tur har du hatt! Flotte bilder, og den grå sikksakkmønstrede steinen var jo helt spesiell.
    Takk for jeg fikk være med på turen:)
    (var den den brua vi fikk se strikkhopp ifra i Sommeråpent)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så ikke det programmet, så det vet jeg ikke...:-)

      Slett
  9. For noen fantastiske bilder, og så kjekt å få være med deg på tur. Du er god på å formidle flott natur. Nå gleder jeg meg ekstra mye til jeg skal til fjells i helga :)
    Takk for turen!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  10. Så nydelige bilder!
    Takk for at du viste frem. :-)

    God helg til deg!

    SvarSlett
  11. Precis, jag tänkte Missoni när jag såg stenen, så otroligt vacker! Och virkade Afghan filtar, det har jag hängande över sängen, men dom är inte lika vackra i färgerna som stenen, den var helt makalöst vacker!
    Och dom dalarna, så fina dom är, djupa smala, och mystiska!
    Hoppas dimman/tågan (som vi säger här) har lättat så du kan dra på fjellet!
    Agneta kram

    SvarSlett