søndag 27. januar 2013

Gamle møbler

 
Gamle møbler har sin historie og er skatter i vårt hjem.
Det å kjenne historien til møblene gjør dem enda mer verdifulle.
Det gjør meg både ydmyk og glad over å kunne ta dem med videre i livet,
gjøre dem til en del av hverdagen, ta vare på dem og bruke dem.
Dilemmaet er om vi skal driste oss til å pusse dem opp
eller beholde dem i sin orginale form og farger.
Foreløpig står de der som slitte, brukte smykker
og bærer preg av å ha levd et langt liv.
Slik skal de få stå
inntil videre..
 


12 kommentarer:

  1. Hei, takk for hyggelig kommentar hos meg.
    Fin blogg du har, og jeg deler din interesse for gamle møbler - og alt annet gammelt også for den saks skyld :))

    SvarSlett
  2. Ååå, så fint - jeg vil se mer!
    Nå spør du jo ikke om råd, men jeg kan jo si hva jeg mener allikevel: aldri i livet om jeg hadde gjort noe med de - i så fall ville jeg beholdt den nydelige fargen, den synes jeg bare er superfin :)

    SvarSlett
  3. utrolig sjarmerende møbler slik de står ;)

    Men må innrømme at jeg selv har pusset opp sånne gamle møbler.

    SvarSlett
  4. Elsker gamle møbler med historie i :)
    Har pusset opp noen, mens andre har fått være slik de skal være opprinnelig.

    SvarSlett
  5. Jeg er ikke noe flink med gamle ting....min far 94 er nå flyttet til et eldresenter og mine søsken og jeg må tømme huset som er fullt av gamle norgesglass, duker, møbler, bestikk, servise osv. Jeg er egentlig ikke interessert i noe av det og håper mine søsken vil ha diverse. Jeg er en utrolig dyktig kaster som elsker å se ting forsvinne for at alt skal være ryddig og ordentlig. Men hvem vet, kanskje kommer jeg hjem med noe som har afeksjonsverdi likevel....

    SvarSlett
  6. Er så einige med deg.
    Eg har også mange gamle ting som eg ikkje har måla. Det er
    Ikkje alt som blir fint med moderne fargar...
    Det er noko kjent på bilda dine, er det frå ein toalettkommode ?

    Ha ein fin søndagskveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt fra en toalettkommode, litt fra nattbord og litt fra ei seng :-)

      Slett
  7. Dette skapet så iallefall "visbart" ut! Mange møbler fra forna dar har en tendens til å ha forferdelige farger og eller flere farger sånn at maling er et must.
    Kos deg med gammelmøblan...det gjør jeg og her.
    Ønsker deg ei fin uke.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  8. Fint at du tar vare på og bruker møbler som har ei historie. Gamle ting med sjel må komme til heder og verdighet mener nå jeg!

    Ønsker deg en fin mandagskveld!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  9. Jeg er også glad i gamle ting med en historie. Har noen arvestykker, og noen har fått ett strøk maling eller to, og noen får være slik de er :)
    Ha en fin uke, klem :)

    SvarSlett
  10. Så fine møbler Britt! Så fine som de er, tror jeg ville vært redd for å ta bort sjarmen ved å male dem. Men det blir jo fint det og, på en anna måte. Kos deg med friuka, og langtidsprosjekter...hehe, mått no fli, trur ikke så mange prosjekta vara særlig lenge der i gården! ;)
    No e det bærre daga igjen i 40 åran!...:)
    Nesna-Marit

    SvarSlett
  11. The old furniture just oozes history, but it is a difficult to decide to paint or change. We have a rocking chair of my husband's grandmother that I would love to paint whit;e however, my husband remembers his grandfather spending hours stripping the white paint from it. haha, cycles I suppose.

    I am glad that you found my blog so that I could find yours. Lots of good stuff here on your blog. It will be fun to follow.

    SvarSlett