tirsdag 27. mai 2014

Kort oppsummert...


København er en fargerik og flott by!
Etter å ha vært der i overkant av 2 hele dager er det bare en ting å si; 
tida vi hadde til rådighet ble utnyttet maksimalt og det blir garantert flere besøk til byen!!
Vi leide oss jernhester (sykler) begge dagene - og syklet rundt for å utforske byen. Godt tilrettelagt for syklister gjorde syklingen til en lek! (Jeg var i overkant spent på å sykle rundt i en sååå stor by!! :))


Et besøk til Botanisk hage er absolutt til å anbefale!
Nydelig blomstring til tross for at mye av blomstringen på busker og trær ute i hagen var på hell...


Jeg er overhode ikke bevandret i navn på trær og blomster, men nyter synet av dem i fulle åndedrag!


Vi syklet rundt i hagen til Rosenborg slott...


*****
Mat måtte vi jo også ha...artig bekjentskap ble Slottskelderen;
gode danske smørbrød med øl og snaps er ikke å forakte :) Liten og intim spiseplass med mange glade folk!
Et annet spisested vi fikk anbefalt er RizRaz, her får du blant annet mye god vegetarmat - og restauranten svarte absolutt til forventningene!

*****

Så fikk vi oppleve en båttur rundt om i kanalene...
Guiden på båten var utrolig flink til å fortelle om byens historie underveis, vi lot oss imponere over hans gode språkkunnskaper og fortellerevne!


****

Vi tok også turen opp i det velkjente Runde tårn, som ble bygget av Kong Christian IV i 1642


****
Tårnet inneholder blant annet et bibliotek. For tida har de en utstilling "Tusind og en hatt"
En stor samling av kjente hatter; flotte og fantasifulle kan man si! 
Her er et glimt av noen hatter i utstillingen:




****
Garnbutikken Sommerfuglen ble også besøkt; oj, oj, oj  -her kunne jeg ha blitt i flere dager!!!


I dyp konsentrasjon, med armene fulle - og på jakt etter mer!
Og her er (nesten) alt som fikk bli med meg hjem:


****
Og så ble det loppemarked - besøk!


Figgjo-funn ble fraktet velberget hjem :)


Alt i alt en storveis helg - til og med været og temperaturen var upåklagelig!
Mitt første besøk til byen, men ikke det siste!

Takk for at du stakk innom - og nøl ikke med å ta turen til København, det anbefales :)



10 kommentarer:

  1. Wow! Det er helt vidunderlige billeder fra din tur til Købehavn - dejligt at læse, at du har oplevet så meget spændende. God idé at cykle rundt! Jeg var i københavn i går og og i Botanisk have og i Kongens have ved Rosenborg slot lige som dig.

    SvarSlett
  2. Deilig med slike turer og et avbrekk i hverdagen, koselig å se fine bilder.
    Og skal si dere har sett og opplevd mye. Jeg er enig med deg København er en flott by.
    Så masse flott garn o.l. du fikk ta i, morro :)
    Ønsker deg en fin Kristihimmelfartsdag.

    SvarSlett
  3. Takk for bildeturen til København :) Ser ut som du har hatt en kjempeflott opplevelse ja på alle måter.
    Nydelige bilder og artig knappefangst ;)
    Ha ei flott uke - fridag i morgen for noen :) Her har vi sangen og musikkens dag som vi skal ivei på i morgen.
    Klem!

    SvarSlett
  4. Du snakker om å bruke døgnet på begge sider! Så mye du har sett og opplevd på kort tid! Et eksempel til etterfølgelse. God regi vil jeg tro.
    Jeg er klar for garnhandel i den lokale Drops-butikken........

    God onsdag fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Herlige reise du hadde, jeg liker veldig å se. Tusen takk Britt som du tar med oss på turer.
    Så fine bilder viser du - fantastiske opplevelse med så deilig været. Herlig med jernhester, så du kan se mye.
    Jeg liker hattenutstilling og fine gamle byggverk. Nå er så fin fargerike blomster også. Fantastisk!!!
    Spennende... hva stikker du med nytt garn? Hilsen hjertelig fra Viola

    SvarSlett
  6. Åh så herlig!!! Takk for titten - og for en herlig fargerik reise du har vært på!!!

    SvarSlett
  7. For en tur! Skal si du er flink til å fange de fine fargene som er overalt! Godt det ble litt garn med hjem☺
    -Anne-

    SvarSlett
  8. Heisann, og velkommen hjem igjen.
    Takk for KBH turen. Jeg drar dit igjen om to uker, faktisk. Er jo der minst en gang hvert år, mest for å besøke min Danske venninne Marianne, som bor der.
    Kanalturer er såååå koselig, det har jeg gjort flere ganger. Jeg får nemlig aldri nok av byen. Og i fint vær, med en kaldt pils, er det kjempekoselig å betrakte KBH fra vannet, med en guide som lærer deg noe nytt hver gang. Og du husket vel å dukke når båten gled under en er de mange broene???
    Jeg ser slik ut selv, som du, når jeg er i Sommerfuglen. En gang snakket jeg med noen andre nordmenn som også var der, så det er poulært sted for oss strikkede nordmenn, hi hi. Fine ting du fikk kjøpt med deg hjem.
    Du må sette igang med å planlegge neste tur til KBH :)

    SvarSlett
  9. Skal si dere rakk mye på to dager! Lenge siden jeg var i Køben nå - har absolutt lyst til å ta en tur om ikke så lenge, det er så mye fint som frister, og i den botaniske hagen har jeg aldri vært.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  10. Hallo Britt! Så fint dere har hatt det - kjempefine bilder! :) Og sett masse! Fikk så lyst te å dra tilbake!... Håper dere har like fine dager som oss for tida! Stor klæm fra Næsna-Marit

    SvarSlett