tirsdag 1. mai 2012

Hekla matter

Jeg har hekla flere matter av gammelt sengetøy. En slags oppskrift på rund matte finner du under bildene.


Flere matter skal det bli etterhvert.



Rund matte
Jeg har revet opp gammelt sengetøy i 2-2 1/2 cm brede remser og har brukt heklenål nr.12.
*---* = gjenta det som står mellom stjernene.

Hekle 4 luftmasker (lm), sett sammen i en ring.
1. omgang: Hekle 1 lm, deretter 8 fastmasker (fm) i ringen.
2. omgang: Hekle 1 lm, deretter *2 fm i hver maske* ut omgangen.
3. omgang: hekle 1 lm, *1 fm i 1 maske, 2 fm i 1 maske*, gjenta ut omgangen.
4. omgang: 1 lm, *1 fm i 1 maske x 2, 2 fm i 1 maske*, gjenta ut omgangen.
5. omgang: 1 lm, *1 fm i hver maske*.
6. omgang: 1 lm, *1 fm i 1 maske x3, 2 fm i 1 maske*, gjenta ut omgangen.
7. omgang: 1 lm, *1 fm i hver maske*
8. omgang: 1 lm, *1 fm i 1 maske x4, 2 fm i maske*, gjenta ut omgangen.
9. omgang: 1 lm, *1 fm i hver maske*
10. omgang: 1 lm,*1 fm i hver maske x5, 2 fm i maske*
11. omgang: 1 lm, * 1 fm i hver maske x6, 2 fm i maske*
12- omgang: 1 lm, *1 fm i hver maske*

Har du skjønt systemet? Fortsett heklingen til du synes matta er stor nok.



I dag blir en meget rolig dag. Formen er slett ikke på topp og jeg har tenkt å tilbringe dagen, stort sett i horisontalen, på sofaen. Når man har hodepine og er kvalm er det bare å ta det med ro til det går over...Sove...lese...sove...lese...sove... sove...:-)

Håper du har det fint der du er - og at du får en flott 1.mai!

10 kommentarer:

  1. Jeg har sansen for gjenbruk, så dette var helt i min smak og et eksempel til etterfølgelse. Husker mor klipte opp gamle stretchlaken til samme formål. Takk for oppskrifta!

    Her er det strålende sol, så det blir nok en tur på klisterski utpå dag. Litt feiring først. Håper du blir bedre av hodepina. Det eneste som hjelper er vel å ta det med ro som du har tenkt.

    Likevel, god 1. mai!

    SvarSlett
  2. Virkelig ei flott matte, men litt av en jobb.
    Her skinner sola og vi har våronn på plen og busker, direkte herlig;)
    Ha en fin dag videre..håper hodepina forsvinner, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  3. Takk for kommentar hos meg!
    Så flott å se gjenbruk av stoff.
    Flott matte!
    Slike matter har jeg laga noen av, de er gode.
    Morsomt at det er kommet enda en Troms-blogger!
    Velkommen!

    SvarSlett
  4. Matta de ble virkelig flott! Huff det er ikke greit å ha vondt i hodet...håper du får slappet av og at det går over!
    Ha en fortsatt god kveld.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  5. Så fin!
    Har lenge gått og tenkt på å hekle en sånn til rommet til ungene,
    og har kjøpt en diger heklekrok. Nå fikk jeg enda mer lyst til å gå i gang:-)

    Klem

    SvarSlett
  6. Takk for koselig skypestund Britt! Veldig godt og se deg! Håper du er frisk og fin i morra igjen! Nå køyes det snart her i huset! :) Ha fortsatt fin uke!
    Klæm fra Marit

    SvarSlett
  7. Dette var flott, setter meg på en ide. Gammelt tøy går som regel rett i bossen, har jo ikke plass tilå samle. Håper du er på bedringens vei.

    SvarSlett
  8. Hei.
    Gleder meg til å begynne på matta, må bare kjøpe meg stor heklekrok. Jeg har klippet opp gamle T-shirt i glade farger som jeg vil bruke, håper at matta blir grei, å ikke alt for elastisk... Må kanskje hekle noen omganger med vanlig bomullstoff, men det finner jeg nokk ut av. Takk for at du la ut oppskrifta. Ønsker deg en fin august-dag!!!

    Mvh Karin Ranveig Fiske, Rindal på Nordmøre

    SvarSlett
  9. Kjempefin blogg med masse inspirasjon, har nettopp hevet meg på hekling og holder på med et lappeteppe, tror det blir kjempefint. Har masse gammelt sengetøy som jeg hadde tenkt skulle være neste prosjekt, og da var det kjekt at du hadde laget ei så grei oppskrift. Gleder meg til å ta fatt, håper bare på finvær nå så jeg kan sitte ute og rive opp sengeklærne, for du river de? det må jo gå fortere enn å klippe?
    Håper nå bare jeg finner heklekrok str 12, har enda ikke klart å finne det.

    Hilsen Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-) Ja, jeg river opp sengeklærne, synes det er helt greit og så er det fort gjort! Lykke til! :-)

      Slett