søndag 5. januar 2014

Bøker

 
Gyldendal Forlag sier: Disse øyeblikk er historien om et kvinneliv i vår nære norske fortid, om utdannelse og yrkesliv, om mann og barn, om kampen for å eie en flik av egen tid, om å være inntrykksvar og bråsint, åpen for verden og innestengt av egen steilhet. Det er en historie omgitt av det nordnorske landskapets raushet og harde tak. Og det er historien om den unge kvinnen som våget å bryte absolutte tabuer, og som ble en av Norges største og høyest elskede forfattere.
 
Jeg har lest de fleste av Herbjørg Wassmo sine bøker. Jeg liker hennes fortellerkunst. Denne selvbiografiske romanen skuffet ikke og er en sterk og ærlig fortelling.
 
 
 
Allan Karlsson har havnet på gamlehjem. Hundreårsdagen hans nærmer seg og feiring med pomp og prakt, ordfører og lokalavis venter. Men Allan vil ikke være med. Han klatrer ut av vinduet, og med en motorsykkelbande og politiet i hælene legger han ut på en måneds lang reise gjennom Sverige. Samtidig er boka en reise gjennom Allans liv på 1900-tallet.
 
Jeg koste meg veldig da jeg hørte på denne boka og gleder meg veldig til filmen kommer på kino her på plassen om kort tid!
 
 
Trimturen i morrest/formiddag gikk opp Reisadalen
i godt vintervær
 
 
 
 
Joda, det strikkes og hekles
 
 
mens jeg venter spent på garnpakke i posten...
nytt, spennende prosjekt skal påbegynnes
forhåpentligvis
ganske snart :-)
 
Ha en fin søndag!
 


14 kommentarer:

  1. Hyggelig søndag deg også. Jeg strikker og se på tv skisport. Vi har regn nå. Hyggelig boken du har lest. Jeg vil skrive opp forfatter Herbjørg Wassmo og kjøper bok - en gang jeg er reise til Norge igjen. Din strikketøy med heklingkante ser ut veldig god, ha masse glede dermed videre. Fin søndag og klem fra Viola.

    SvarSlett
  2. Jeg har aldri lest noe av Wassmo. Men jeg leser mest engelsk krim! det er min favoritt.
    Den boken med hundreåringen skal jeg se på film istedet.
    Så deilig tur du har gått. Her har det regnet nesten i hele dag, så her er vi innendørs istedet og fyrer i ovnen.
    Og det ser jammen spennende ut, det du strikker og hekler på. Er det en lue tro? Jeg ser du har brukt reflexgarn, og det passer godt til en lue....
    Fortsatt god søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Strikker på lue, helt rett, og så hekler jeg på et sjal...:-)

      Slett
  3. Jeg liker bøkene til Herbjørg Wassmo ganske mye og Jonas ....star helt oppe på ønskelisten!
    Fin søndagkveld til deg. KLem, PillePalle

    SvarSlett
  4. Wassmo har jeg lest lite av, har ikke helt fått taket på henne.
    Hundreåringen leste jeg en stund før jul - og i kveld skal jeg se den på kino :)
    Håper den svarer til forventningene! Klem

    SvarSlett
  5. Har ikke lest noen av disse bøkene. Men skal låne Disse øyeblikk på lydbok av mamma.
    Tror jeg har lest alt av Wassmo og liker bøkene hennes godt :)
    Ha en strålende ny uke.

    SvarSlett
  6. Hei og godt nytt år!!
    Ja Herbjørg Wassmo er en kjent og kjær forfatter. Denne boken skal jeg nok skaffe meg.
    Så fine bilder i morralyset! Jeg synes dagen var ekstra lys og lang i dag, muligens bare innbillning, men sola har jo snudd for 3 uker siden og det går fort mot lange lyse vinterdager nå:)
    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Hundreåringen var jo bare komisk - er spent på å se filmen. Har lest en del Wassmo jeg også, hun skriver meget godt. Får ønske meg denne i bursdagsgave. :)
    God start på det nye året til deg!

    SvarSlett
  8. Ser spennende ut det du heller og strikket på!

    SvarSlett
  9. Spennende med gode bøker. Ser at du har tid til en tur ut i naturen enda, og strikkeing. Dyktig på nyåret også du Brit.

    SvarSlett
  10. Så spennende - hva er det du strikker og hekler, tro?

    Hundreåringen har jeg også lest. Og i romjula så jeg filmen. Du har noe å se frem til!

    SvarSlett
  11. Vilka fina promenadvägar du har och vackra vyer.
    Hundraåringen har ju blivit film nu här i Sverige med Robert Gustavsson i huvudrollen, jag vet inte om du vet vem han är, men det han gör brukar bli bra!
    Agneta kram

    SvarSlett
  12. Knitting and crocheting in one project. I am exited to see what this is!

    SvarSlett
  13. Likte du Hundreåringen må du lese En mann ved navn Ove. Den er i samme kategori og er superfornøyelig.

    SvarSlett