tirsdag 15. oktober 2013

Bøker og sånnt....


Slik så det ut i dag da jeg kikket ut av vinduet... Snø! Og SPOR i snøen... Ikke den store krimgåten dette her...Da er det nok heller veldokumentert: Her er store KRÅKETÆR....Sjura og kråka har vært på besøk i det nye fuglehuset og forsynt seg grådig av fuglematen...


Jeg har lest boka Sommer 2005 av Tove Nilsen igjen. Bak på boka står det:
"Hun er nyseparert og bor sammen med to tenåringsdøtre. En vårdag står han plutselig ved siden av henne i kiosken ved Hotel Continental i Oslo; ungdomskjæresten hun ikke har sett på mange år. Noe skjer og hun vil ikke at han skal bli borte for henne igjen. Denne sommeren opplever den voksne kvinnen en forelskelse hun ikke trodde var mulig, og et dødsfall som får følger for henne. Sommer 2005 er en roman om hvordan de trygge rammene omkring livet plutselig kan forsvinne, og hvordan kjærligheten kan innebære fornyelse og opphør"
 
Jeg liker Tove Nilsen sine bøker. Det slår liksom ikke feil. Jeg synes at Tove har et enkelt og lettfattelig uttrykk i sine bøker - og denne boka er intet unntak. Boka anbefales på det varmeste!
 
 
 
 
 
Så er det min nye lidenskap; lydbøker. Det er genialt om man vil høre på ei bok og samtidig ha ledige armer til hekling eller strikking eller noe annet...
Arto Paasilinna...bare jeg hører det navnet får jeg gode assosiasjoner og begynner å trekke på smilebåndet. Den finske forfatteren er svært god på å skrive om hverdagslige og alvorlige tema på en humoristisk måte. Om du ikke kjenner Paasilinna´s forfatterskap anbefales du å stifte et nytt bekjentskap, du vil ikke angre!
 
Jeg har hørt på Arto Paasilinna sin bok: En lykkelig mann.
Bak på lydboka står det: "Ingeniør Akseli Jaatinen ankommer småbyen Granbacka for å bygge en ny betongbro. Jaatinens utradisjonelle arbeidsmetoder vekker oppsikt i lokalbefolkningen, men real som han er kommer han godt overens med arbeiderne. Pampene i kommunens maktelite havner han derimot raskt på kollisjonskurs med. Og når ingeniøren en midtsommerskveld blir intim med den ettertraktede kommunesekretæren Iren Koponen, renner begeret over for kommunetoppene. De sørger for at han mister jobben på ydmykende vis. Men den driftige Jaatinen lar seg ikke pille på nesen, og hevnen hans fører til omveltende endringer i småbyen.
                                                               
Løp og lån! :-)
 


 
 
 
Hjemme igjen etter arbeidshelg. Fridagene skal brukes til litt av hvert, men akkurat nå frister det mest å være inne, fyre i ovnen, hente fram strikketøy og lytte til ny lydbok...Jeg starter på Jo Nesbø sin bok Politi. Det blir spennende og fint...Fikk en litt sånn krim-aktig følelse da jeg så sporene i nysnøen i morrest (kråketærne) Joda, du har så rett, så rett; jeg har nok i overkant av livlig fantasi...Uansett, jeg tar opp denne krim-tråden og kroer meg i sofaen med ny lydbok...krim og strikk... Perfekt kombinasjon...for når spenningen stiger, så forventer jeg at strikkepinnene skal klirre i vanvittig tempo, slik at genseren vokser og blir ferdig...
 
Ha en fin-fin dag der du er! :-)
 
 

15 kommentarer:

  1. Har ni redan lite snö! Så avundsjuk (jalu?) jag blir, det vill jag också ha. Älskar snö och så har jag fötts här på västkusten i Sverige, ingen bra kombination!!
    Jag kollade på Tove Nilsen på on line bokhandlare men den fanns inte...och alla andra titlar var slut. Men jag har lagt in bevakning - tycker mycket om bra boktips. Fast krimmi läser jag vanligen inte, dom löser ju alltid alla mord!
    Agneta kram

    SvarSlett
  2. Det er lurt å høre på bok når du strikker!
    Jeg hørte på bok når jeg priklet småplanter i drivhuset.
    Og vinteren kommer, det er sikkert.
    Takk for oppskrifta til luksusbrownies, dem skal jeg lage, bare jeg får kjøpt valnøtter!

    SvarSlett
  3. Snø, det var jammen meg tidlig. Men den ligger muligens ikke så lenge enda?!
    Jeg har forresten lest en av den finske forfatterens bøker: "Prosten og hans forunderlige tjener". Syntes den var fantastisk god og ikke minst morsom. Anbefaler den på det varmeste :)
    Fin tirsdagskveld til deg!
    Anette

    SvarSlett
  4. Krim og strikking i tospann er en favoritt her i huset! Og gamle krimhørespill fra NRK på sure høst og vinterdager er bare helt herlig! Kos deg med snøen,- det ble fint og lyst med et lite dryss...☺
    -Anne-

    SvarSlett
  5. Snø...vil ikke ha det enda :)
    Tove Nilsen er bra, har også lest alle bøkene hennes. Og lydbøker og strikketøy er genialt, fins ikke noe koseligere enn det. Kos deg med Politi, den er fin.
    Klem

    SvarSlett
  6. Er der virkeleg snø allereie...
    Her er fin temp og eit strålande ver, så langt..
    Artig å lese om Paasilinna, eg og mannen min har høyrt tre lydbøker av han i bil
    til og frå hytta. Han har ein fornøyeleg humor og ein fantasi over alle grenser.
    Eg vart litt metta av den siste eg høyrde, men vil høyre fleire etterkvart.

    SvarSlett
  7. Oi, snø er iallfall ikkje på mi ynskjeliste med det første... Du får kose deg med innesyslar:)
    Har lest litt av TN, men det er nokre år sidan no. Kanskje eg skulle sjekke ut denne boka.
    Eg laga brownies etter di oppskrift for ei stund sidan, og den vart veldig (farlig) god:)

    SvarSlett
  8. Takk for boktips! Jeg hører også krim nå, nemlig Drømmefangeren av Unni Lindell. Men pinnene klirrer ikke, for de er av tre!
    Her er det bare et melisdryss på toppene, men betraktelig kaldere i været. Fyr i ovnen og kos deg!

    Klem

    SvarSlett
  9. Kaffe, krim og strikk hørtes ut som en ypperlig kombinasjon. Takk for lesetips!

    SvarSlett
  10. Uungåelig at vinteren spiser seg inn på oss. Men så lurt å kose seg med strikk, varm drikke og lydbok!!! Kos deg og takk for lesetips!!

    SvarSlett
  11. Spennende med lydbøker og strikking, fin kombinasjon. Ser vinteren titter innom. Her er det kaldt, men ingen snø enda. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  12. Snø allerede?? Usj, jeg er litt glad for at jeg ikke bor så langt nord;) Syns vinteren her på vestlandet er lang nok..og vi får ikke alltid særlig snø før etter nyttår...Så fyringssesongen er enda et stykke unna. Kos deg med bøker og strikk!

    SvarSlett
  13. Første snø utrolig... men jeg gleder meg... snø så deilig hvit med fargen... ja kanskje en litt lang i nord!!!...
    men deilig landskap også med lys og vidde. Tross all jeg ønsker deg pen høst med fargerik enda en gang.
    Hyggelig strikke med hørebok - jeg har hørebok fra Khaled Hosseini Drømsamler (på tysk Traumsammler).
    Tusen takk Britt for anbefale boken. Jeg skiver opp Tove Nilsen for neste ferie i Norge, kjøpe! Klem fra meg.

    SvarSlett
  14. Ingenting er som en god bok :)
    Jeg har lest Politi, men de to andre har jeg ikke hatt gleden av enda.
    Holder på med Og fjellene ga gjenlyd av Khaled Hosseini, nettopp startet, men kan anbefales :)

    SvarSlett